maseczkidlapolski.pl

maseczkidlapolski.pl – zdrowie, uroda, dieta

jak wzmocnić organizm
Zdrowie

Jak wzmocnić odporność i nie dać się zimie?

Jesienią często zadajemy sobie pytanie o to, jak wzmocnić organizm. Nikt nie chce przecież nieustannie zmagać się z kolejnymi przeziębieniami, gdy zaś odporność jest obniżona, właśnie taki scenariusz wydaje się najbardziej prawdopodobny. Praca nad wzmocnieniem odporności wydaje się uzasadniona także dlatego, że osłabiony organizm szybciej się męczy, a uczucie nieustannego zmęczenia wpływa niekorzystnie na nasze samopoczucie.

Sen i wypoczynek jako podstawa

Osoby zastanawiające się nad tym, jak wzmocnić odporność zwykle w pierwszej kolejności myślą o suplementach diety. Nie sposób nie zgodzić się z tym, że mogą być one dobrym rozwiązaniem, warto jednak pamiętać o tym, że walka o zdrowie nie powinna zaczynać się od sięgania po nie. Tak naprawdę, do zdecydowanej większości infekcji dochodzi dlatego, że nieustannie jesteśmy przemęczeni. Szacuje się, że organizmowi przyda się nawet 8 godzin snu w ciągu doby. Oczywiście, nie każdy znajduje się w tak komfortowej sytuacji, warto jednak zadać sobie pytanie, czy nie śpimy za mało.

Dlaczego sen jest tak ważny? Jeśli jest głęboki i niczym nie zmącony, rośnie liczba limfocytów chroniących organizm przed infekcjami. Oczywiście, nie o każdym śnie można powiedzieć, że jest jednakowo udany. Chcąc podnieść odporność organizmu warto więc pamiętać, że wypoczywać należy w ciszy i ciemności, sprzyjając w ten sposób wydzielaniu się melatoniny.

Nie tylko brak snu wpływa jednak niekorzystnie na odporność organizmu. Nie wzmacniają jej również sytuacje stresowe, z jakimi mamy często do czynienia. Układ odpornościowy ma bardzo silne związki z układem nerwowym, a napięcia i stresy sprawiają, że ich współpraca nie układa się najlepiej. Choć więc często nie jest to proste zadanie, zaleca się poświęcenie codziennie odrobiny czasu na relaks.

Kłopotliwe używki

Brak snu i nieustanny stres obniżają odporność organizmu. Nie są jednak jedynymi czynnikami odpowiadającymi za pogorszenie stanu zdrowia. Także popularne używki mogą siać w nim spustoszenie tak w dłuższej, jak i w krótszej perspektywie. Alkohol i papierosy przyczyniają się do tego, że pogarsza się skuteczność wchłaniania witamin. Nawet, jeśli odżywiamy się zdrowo, organizm nie czerpie z tego tak dużych korzyści, jak można byłoby tego oczekiwać. Niebezpieczna może okazać się też kawa. Nie prowadzi do aż tak dużego spustoszenia, jeśli jednak jest pita w nadmiarze, może wypłukiwać z organizmu żelazo i obniżać odporność. Ograniczenie używek jest więc wskazane choćby w okresach, w których ryzyko zarażenia się grypą lub przeziębieniem jest większe niż zwykle.

W zdrowym ciele, zdrowy duch

Dla nikogo zaskoczeniem nie powinno być to, że lekarze pytani o to, co na wzmocnienie organizmu, bardzo często zwracają uwagę na rolę aktywności fizycznej i szeroko rozumianego hartowania organizmu. Wiele osób uważa, że w dniu wypełnionym obowiązkami nie jest to możliwe, warto jednak pamiętać, że organizm można wzmacniać nawet bez konieczności udawania się na długie spacery. Pomaga choćby brodzenie w zimnej wodzie, a więc czynność, którą można wykonać korzystając z domowej wanny. Należy napełnić ją wodą tak, aby sięgała mniej więcej do połowy łydek, a następnie poruszać się w niej przez kilkanaście minut. Po zabiegu należy pamiętać o wysuszeniu i rozmasowaniu stóp. Już po kilkukrotnym powtórzeniu zabiegu można będzie dostrzec, jak korzystnie wpływa on na organizm.
A co z aktywnością fizyczną? I ona nie musi być wcale intensywna, aby wzmacniać organizm. Obecnie dużą popularnością jest system 3x30x130. Zakłada on, że trzy razy w tygodniu dobrze jest przeznaczyć po 30 minut na aktywność fizyczną przyczyniającą się do tego, że serce będzie wykonywać około 130 uderzeń w ciągu minuty. Realizacja takiego planu z pewnością pomoże nam w utrzymaniu doskonałej kondycji, a w dobie powszechnego dostępu do różnorodnych aplikacji treningowych, wcielenie go w życie nie jest skomplikowane.

Czy wiesz, co jesz

Jeśli nasz organizm ma sobie radzić z wyzwaniami jesieni i zimy, dobrze jest zwrócić większą niż dotychczas uwagę na to, co jemy. Może się okazać, że nasze problemy ze zdrowiem są właśnie wynikiem nieodpowiedniej diety. Zalecenia tej, która wzmacnia organizm, nie należą do zaskakujących. Dieta powinna opierać się na warzywach i owocach bogatych w witaminę A, C oraz E. Doskonałym dodatkiem do codziennego jadłospisu z pewnością okażą się także kiszonki. Posiadają one naturalne probiotyki, a co za tym idzie wspierają pracę jelit i przyczyniają się do poprawy odporności. Nie może być jednak inaczej, skoro najwięcej limfocytów znajduje się właśnie w jelitach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.